I dag kommer et innlegg jeg virkelig har hatt lyst til skrive og dele med alle dere der ute veldig lenge, selv fr jeg opprettet blogg. Jeg vet at det mange som sliter med vekt. S jeg vil dele mine erfaringer og litt av min historie med dere! Jeg skal vre helt rlig med dere og fortelle alt jeg har lrt om det g ned i vekt. Hper at dette kan vre til hjelp eller inspirasjon for noen.

 

P min hyeste vekt s var jeg oppe i 120 kg (40 kg for mye) og kunne ikke kjpe klr i vanlige butikker lengre. N har jeg tatt av meg 26 kg til sammen og gtt ned 2 strrelser i klr. I starten gikk det veldig fort, i lpet av de frste 4 mnedene gikk jeg ned 20 kg. Det er ca. 1,2 kg i uken, og det er ganske mye. Dette var alts fra slutten av desember 2015 frem til starten av mai 2016. Det var noen intense mneder og jeg skal innrmme at det ikke alltid har var like lett, jeg har hatt mine dager hvor jeg bare har spist hva jeg har hatt lyst p og ikke brydd meg om kaloriene. Gtt litt opp og ned i vekt og byttet ut mltider med godis. Det tar tid finne den veien som fungerer akkurat for en selv. Jeg har testet og prvd mye, og endelig begynt lre. Selv om jeg absolutt ikke er plettfri enda. Slanking handler jo nemlig om legge om livsstilen helt, noe som er vanskelig og tar tid. Mye opp og nedturer p veien, men det er verdt det i enden. Jeg selv er nesten avhengig av stsaker, og det har vrt utrolig vanskelig kvitte seg med gamle matvaner. Og jeg skal innrmme, at jeg ikke har klart det helt! Hele veien har jeg spist godteri og drukket brus, allikevel har jeg gtt ned. Helt UTEN trening. Hovednkkelen til vektnedgang er nemlig kosthold. 

 

Fra starten av mai og til n derimot s har ting gtt sakte. Jeg har sakte men sikkert gtt ned 6 kg til, men de siste ukene har det sagt stopp. Jeg har rett og slett ikke klart la vre kose meg, spise det jeg vil og ha det fint. Noe jeg ikke ser noe feil i egentlig, fordi jeg har lrt en ting p veien og det er at det ikke er farlig overspise en eller to dager hvis man klarer holde seg ganske sunn i noen dager etterp. Det handler om finne en slags balanse s man ikke legger p seg igjen. Det er det jeg har drevet med de siste ukene, prvd unng g opp igjen. Noe som har gtt fint, men n er sommeren over og jeg er klar til fortsette veien nedover. S tenkte jeg, jeg kan jo gjre det sammen med dere! Jeg har nemlig 15 kg igjen fr mlet er ndd. I dag tenkte jeg dele mine tips og triks til komme dit hvor jeg har kommet, og kanskje dele litt middagstips, oppskrifter og fremgangen min i senere innlegg. Hvis det er interessant? Legg gjerne igjen en kommentar og fortell om dette er ting du vil lese. Jeg er ikke noe treningsmenneske s det er ikke noe dere fr lese om her, men legg gjerne litt trening inn i programmet hvis du vil ned i vekt. Trening er sunt og det anbefales, men jeg bare hater det. Jeg har gtt ned i vekt ved hjelp av en app som teller kalorier, uten bry meg om karbohydrater og fett. Min oppskrift p vektnedgang er dermed basert p kaloriinntak. Legger ved et fr og etter bilde av ansiktet mitt, s ser dere forandringen bare der. Under bildet kommer mine topp 10 tips og triks til g ned i vekt uten trening.


Dette er meg fr og etter 26 kg vektnedgang, de verste bildene er uten sminke og de nederste bildene er med.

 

 

S til tipsene: 

 

 

1. Appen Lifesum

Hovednkkelen min har vrt Lifesum. Denne appen hjelper deg med holde kontroll over hvor mye du spiser i lpet av en dag. Du kan velge hvor mange kg du vil ned i uka, og s beregner appen hvor mange kalorier du kan spise hver dag for n det mlet. Her legger du inn alt du spiser i lpet av dagen og den beregner kalorier. Velger du bruke denne s m du vre nye p legge inn ALT du spiser, det er litt slitsomt men en stor hjelp!

 

 

2. Delml



Ikke sett deg for store ml p en gang, da vil du bare bli skuffet. Jeg har delml p hver 5 kg jeg gr ned (bl ringer). Jeg har tegnet opp dette systemet som henger p kjkkenveggen og der krysser jeg av for hver kilo jeg gr ned. Det anbefales! Veldig motiverende. 

 

 

3. Ikke trstespis eller spis fordi du kjeder deg

Dette har alltid vrt mine strste problemer nr det kommer til mat, jeg er en skikkelig trstespiser. Kjeder jeg med s vil jeg helst spise for ha noe gjre ogs, gjerne is og sjokolade. Dette er absolutt ikke bra og det er noe jeg har mttet kutte helt ut! Det br alle som sliter med dette gjre, det er absolutt ikke sunt.

 

 

4. Slutt med sukkerholdige drikker

Et sted man fr i seg undvendige og mye kalorier er i drikke. Det er noe mange ikke tenker over, men vet du at i bare en halv liter cola er det nesten 250 kalorier? Det er det samme som 2 og en halv potet, eller 5-6 knekkebrd. Bruk heller kaloriene p ting som metter. Jeg innrmmer at jeg drikker mye brus, men alltid lettbrus og jeg har alltid sukkerfri saft stende! Dette hjelper meg nemlig mot stsug. Vann er selvflgelig ogs helt supert! 

 

 

5. Fortell de rundt deg at du slanker deg

Fortell alle hva du driver med, det gjr det mye lettere for dem  ta hensyn og for deg  takke nei til ting du blir tilbudt men ikke skal spise. For eksempel venninner. Kanskje hjelper det til at dere heller kan lage en sunn middag sammen istedet for bestille pizza? Det jeg liker med at alle rundt meg vet at jeg slanker meg er at da fler jeg et slags press, alle har forventninger og da kan jeg bare ikke faile. Det blir litt som en push i ryggen, og det kan alle trenge iblant.

 

 

6. Vend deg til mindre strrelser p porsjoner og godterimengder

Dette er lett. Ta en i stede for to. En hamburger i stede for to. En liten sjokoladebar i stede for en svr sjokoladeplate. Det gjr mye. Og ja, det er lov spise litt godteri p hverdager ogs selv om du slanker deg. Bare velg sm porsjoner og srg for regne det med all maten du har spist, s du ikke spiser for mange kalorier. Viktig ha oversikt over alt du spiser p en dag, hres vanskelig ut men det er noe man vender seg fort til.

 

 

7. Lett produkter


Jeg har byttet ut alt jeg kan med lett produkter. Smr, plegg, plser, brus, ketchup osv. I det hele tatt alt som finnes i lettere versjoner. Du vil bli overrasket over hvor stor kaloriforskjellen kan vre, og hvor god smaken er p mye selv om det er lettprodukter.

 

 

8. Reduser alkoholinntaket

En ting som ikke nytter hvis du skal ned i vekt er feste hver helg, eller ta seg et glass vin eller en l alt for ofte. Mange er ikke klar over det men det er veldig mange kalorier i alkohol i seg selv. Dessuten er det jo ikke uvanlig f lyst p mat nr man drikker, og tilsammen blir det fort veldig mange kalorier for mye i lpet av dagen. Jeg pleide selv feste omtrent hver helg, men da jeg begynte slanke meg s mtte det bli en slutt p det. Selvflgelig kan man ta seg en fest innimellom, det er jo viktig holde seg sosial selv om man er p slankeren. Bare ikke hver helg, og dropp gjerne len eller vinglasset du fr lyst p etter jobb/skole p hverdagen. 

 

 

9. Unn deg noe godt

Det er lov ta seg fri en dag eller to innimellom, bare ikke for ofte. Gjr du ikke det kommer du til sprekke til slutt. Man trenger kunne slappe av og kose seg uten tenke p slanking innimellom. Det er viktig! Dessuten, ingen legger p seg annet enn vannvekt av spise litt for mye noen f dager. Vannet gr fort ut igjen nr du er back on track. Pauser er ikke farlig innimellom.

 

 

10. Ikke gi opp!


Uansett hva som skjer, ikke gi opp! Hvis du spiser for mye noen dager s kan det alltid fikses. Selv om vekta str stille noen uker, s ikke gi opp! Den vil plutselig begynne g nedover igjen og da er alt strevet verdt det. Finnes ikke en bedre flelse enn flelsen du fr nr du ser kiloene forsvinne, og merker resultatene!

 

 

Legg gjerne igjen en kommentar om du har noe p hjertet eller noen sprsml angende dette.

Takk til alle som tar seg tid til lese bloggen, setter pris p det!

 


-Henriette




Dette er noe jeg bare elsker lese om, jeg syntes det er s morsomt mimre tilbake til de glade barndoms dager. Tiden fr skolestart, hvor alt var bekymringsfritt. Derfor har jeg bestemt meg for at mitt andre innlegg p bloggen skal handle om dette, barndomsminner for oss fdt p 90-tallet!

 

1. Dette "ringspillet"


Jeg aner ikke hva dette spillet egentlig heter, men jeg husker det utrolig godt! En skikkelig utfordring!

 

2. Kulepenner med alle farger

Her sier vel egentlig bildet alt. Hvem har vel ikke prvd?

 

3. POGS

Selv uten vite hva disse skulle brukes til, s var de supre samleobjekter!

 

4. "Luktepenner"

En stor favoritt! Ingenting er vel bedre enn kunne lukte p skriften sin? 

 

5. Datadyr

Noe en hver liten pike nsket seg, hva er vel ikke koseligere enn et kjledyr?

 

6. Spillkontroller med ledning

Det fantes en tid fr det trdlse, hvor man mtte holde ut endelse krangler med bde ledningene p kontroller og det meste annet. Der det fantes ledninger der fantes det ogs backlash og sinna knuter.

 

7. Bompibjrnene

Dette var en stor favoritt hos meg, og kan vi ikke bare vre enige om en ting? Barne-tv var mye bedre fr!

 

8. Gameboy

Hvem andre husker denne gameboyen? Denne var s si umulig  spille uten sitte under en lampe.

 

9. VHS og kasse tv

Fr dvdens tid var det disse som gjaldt. Og det var ikke snakk om HD kvalitet p flatskjerm tv, fr mtte vi nye oss med svre kasser av noen tv-er. 

 

10. Walkman og disckman

Walkman var flotte greier. Her kunne man bare ta ut kassetten nr den var slutt, snu den andre vei og s startet hele kassetten p nytt! Eller hvis du hadde hrt en sang ferdig og ville hre den om igjen s var det bare finne frem en blyant, ta ut kassetten og begynne spole tilbake! Helt til discmanen kom, er ikke mange triksene man gjre med en cd. M innrmme noe da.. Spoleknappene og det faktum at cdene ikke inneholdt bnd som kunne spore av og bli til masse backlash var mye mer praktisk enn trikset med blyanten!
 

 

Hper innlegget falt i smak! Legg gjerne igjen en kommentar om du ogs husker noe av dette, eller har noen tips til noe du nsker se eller lese om p bloggen! 

 

 

- Henriette




Henriette Drbeck




Hei, jeg er ei jente fra Sandefjord p 19 r. Denne bloggen kommer til handle om mitt liv gjennom tykt og tynt.



ARKIV


August 2016


KATEGORIER


Blogg

LINKER


blogg.no F din egen blogg!

DESIGN





Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen m avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger p
blogg.no og annonser p bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktr for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.

hits