I dag kommer et innlegg jeg virkelig har hatt lyst til å skrive og å dele med alle dere der ute veldig lenge, selv før jeg opprettet blogg. Jeg vet at det mange som sliter med vekt. Så jeg vil dele mine erfaringer og litt av min historie med dere! Jeg skal være helt ærlig med dere og fortelle alt jeg har lært om det å gå ned i vekt. Håper at dette kan være til hjelp eller inspirasjon for noen.

 

På min høyeste vekt så var jeg oppe i 120 kg (40 kg for mye) og kunne ikke kjøpe klær i vanlige butikker lengre. Nå har jeg tatt av meg 26 kg til sammen og gått ned 2 størrelser i klær. I starten gikk det veldig fort, i løpet av de første 4 månedene gikk jeg ned 20 kg. Det er ca. 1,2 kg i uken, og det er ganske mye. Dette var altså fra slutten av desember 2015 frem til starten av mai 2016. Det var noen intense måneder og jeg skal innrømme at det ikke alltid har var like lett, jeg har hatt mine dager hvor jeg bare har spist hva jeg har hatt lyst på og ikke brydd meg om kaloriene. Gått litt opp og ned i vekt og byttet ut måltider med godis. Det tar tid å finne den veien som fungerer akkurat for en selv. Jeg har testet og prøvd mye, og endelig begynt å lære. Selv om jeg absolutt ikke er plettfri enda. Slanking handler jo nemlig om å legge om livsstilen helt, noe som er vanskelig og tar tid. Mye opp og nedturer på veien, men det er verdt det i enden. Jeg selv er nesten avhengig av søtsaker, og det har vært utrolig vanskelig å kvitte seg med gamle matvaner. Og jeg skal innrømme, at jeg ikke har klart det helt! Hele veien har jeg spist godteri og drukket brus, allikevel har jeg gått ned. Helt UTEN trening. Hovednøkkelen til vektnedgang er nemlig kosthold. 

 

Fra starten av mai og til nå derimot så har ting gått sakte. Jeg har sakte men sikkert gått ned 6 kg til, men de siste ukene har det sagt stopp. Jeg har rett og slett ikke klart å la være å kose meg, spise det jeg vil og ha det fint. Noe jeg ikke ser noe feil i egentlig, fordi jeg har lært en ting på veien og det er at det ikke er farlig å overspise en eller to dager hvis man klarer å holde seg ganske sunn i noen dager etterpå. Det handler om å finne en slags balanse så man ikke legger på seg igjen. Det er det jeg har drevet med de siste ukene, prøvd å unngå å gå opp igjen. Noe som har gått fint, men nå er sommeren over og jeg er klar til å fortsette veien nedover. Så tenkte jeg, jeg kan jo gjøre det sammen med dere! Jeg har nemlig 15 kg igjen før målet er nådd. I dag tenkte jeg å dele mine tips og triks til å komme dit hvor jeg har kommet, og kanskje dele litt middagstips, oppskrifter og fremgangen min i senere innlegg. Hvis det er interessant? Legg gjerne igjen en kommentar og fortell om dette er ting du vil lese. Jeg er ikke noe treningsmenneske så det er ikke noe dere får lese om her, men legg gjerne litt trening inn i programmet hvis du vil ned i vekt. Trening er sunt og det anbefales, men jeg bare hater det. Jeg har gått ned i vekt ved hjelp av en app som teller kalorier, uten å bry meg om karbohydrater og fett. Min oppskrift på vektnedgang er dermed basert på kaloriinntak. Legger ved et før og etter bilde av ansiktet mitt, så ser dere forandringen bare der. Under bildet kommer mine topp 10 tips og triks til å gå ned i vekt uten trening.


Dette er meg før og etter 26 kg vektnedgang, de øverste bildene er uten sminke og de nederste bildene er med.

 

 

Så til tipsene: 

 

 

1. Appen Lifesum

Hovednøkkelen min har vært Lifesum. Denne appen hjelper deg med å holde kontroll over hvor mye du spiser i løpet av en dag. Du kan velge hvor mange kg du vil ned i uka, og så beregner appen hvor mange kalorier du kan spise hver dag for å nå det målet. Her legger du inn alt du spiser i løpet av dagen og den beregner kalorier. Velger du å bruke denne så må du være nøye på å legge inn ALT du spiser, det er litt slitsomt men en stor hjelp!

 

 

2. Delmål



Ikke sett deg for store mål på en gang, da vil du bare bli skuffet. Jeg har delmål på hver 5 kg jeg går ned (blå ringer). Jeg har tegnet opp dette systemet som henger på kjøkkenveggen og der krysser jeg av for hver kilo jeg går ned. Det anbefales! Veldig motiverende. 

 

 

3. Ikke trøstespis eller spis fordi du kjeder deg

Dette har alltid vært mine største problemer når det kommer til mat, jeg er en skikkelig trøstespiser. Kjeder jeg med så vil jeg helst spise for å ha noe å gjøre også, gjerne is og sjokolade. Dette er absolutt ikke bra og det er noe jeg har måttet kutte helt ut! Det bør alle som sliter med dette gjøre, det er absolutt ikke sunt.

 

 

4. Slutt med sukkerholdige drikker

Et sted man får i seg unødvendige og mye kalorier er i drikke. Det er noe mange ikke tenker over, men vet du at i bare en halv liter cola er det nesten 250 kalorier? Det er det samme som 2 og en halv potet, eller 5-6 knekkebrød. Bruk heller kaloriene på ting som metter. Jeg innrømmer at jeg drikker mye brus, men alltid lettbrus og jeg har alltid sukkerfri saft stående! Dette hjelper meg nemlig mot søtsug. Vann er selvfølgelig også helt supert! 

 

 

5. Fortell de rundt deg at du slanker deg

Fortell alle hva du driver med, det gjør det mye lettere for dem å ta hensyn og for deg å takke nei til ting du blir tilbudt men ikke skal spise. For eksempel venninner. Kanskje hjelper det til at dere heller kan lage en sunn middag sammen istedet for å bestille pizza? Det jeg liker med at alle rundt meg vet at jeg slanker meg er at da føler jeg et slags press, alle har forventninger og da kan jeg bare ikke faile. Det blir litt som en push i ryggen, og det kan alle trenge iblant.

 

 

6. Vend deg til mindre størrelser på porsjoner og godterimengder

Dette er lett. Ta en i stede for to. En hamburger i stede for to. En liten sjokoladebar i stede for en svær sjokoladeplate. Det gjør mye. Og ja, det er lov å spise litt godteri på hverdager også selv om du slanker deg. Bare velg små porsjoner og sørg for å regne det med all maten du har spist, så du ikke spiser for mange kalorier. Viktig å ha oversikt over alt du spiser på en dag, høres vanskelig ut men det er noe man vender seg fort til.

 

 

7. Lett produkter


Jeg har byttet ut alt jeg kan med lett produkter. Smør, pålegg, pølser, brus, ketchup osv. I det hele tatt alt som finnes i lettere versjoner. Du vil bli overrasket over hvor stor kaloriforskjellen kan være, og hvor god smaken er på mye selv om det er lettprodukter.

 

 

8. Reduser alkoholinntaket

En ting som ikke nytter hvis du skal ned i vekt er å feste hver helg, eller ta seg et glass vin eller en øl alt for ofte. Mange er ikke klar over det men det er veldig mange kalorier i alkohol i seg selv. Dessuten er det jo ikke uvanlig å få lyst på mat når man drikker, og tilsammen blir det fort veldig mange kalorier for mye i løpet av dagen. Jeg pleide selv å feste omtrent hver helg, men da jeg begynte å slanke meg så måtte det bli en slutt på det. Selvfølgelig kan man ta seg en fest innimellom, det er jo viktig å holde seg sosial selv om man er på slankeren. Bare ikke hver helg, og dropp gjerne ølen eller vinglasset du får lyst på etter jobb/skole på hverdagen. 

 

 

9. Unn deg noe godt

Det er lov å ta seg fri en dag eller to innimellom, bare ikke for ofte. Gjør du ikke det kommer du til å sprekke til slutt. Man trenger å kunne slappe av og kose seg uten å tenke på slanking innimellom. Det er viktig! Dessuten, ingen legger på seg annet enn vannvekt av å spise litt for mye noen få dager. Vannet går fort ut igjen når du er back on track. Pauser er ikke farlig innimellom.

 

 

10. Ikke gi opp!


Uansett hva som skjer, ikke gi opp! Hvis du spiser for mye noen dager så kan det alltid fikses. Selv om vekta står stille noen uker, så ikke gi opp! Den vil plutselig begynne å gå nedover igjen og da er alt strevet verdt det. Finnes ikke en bedre følelse enn følelsen du får når du ser kiloene forsvinne, og merker resultatene!

 

 

Legg gjerne igjen en kommentar om du har noe på hjertet eller noen spørsmål angående dette.

Takk til alle som tar seg tid til å lese bloggen, setter pris på det!

 


-Henriette




Dette er noe jeg bare elsker å lese om, jeg syntes det er så morsomt å mimre tilbake til de glade barndoms dager. Tiden før skolestart, hvor alt var bekymringsfritt. Derfor har jeg bestemt meg for at mitt andre innlegg på bloggen skal handle om dette, barndomsminner for oss født på 90-tallet!

 

1. Dette "ringspillet"


Jeg aner ikke hva dette spillet egentlig heter, men jeg husker det utrolig godt! En skikkelig utfordring!

 

2. Kulepenner med alle farger

Her sier vel egentlig bildet alt. Hvem har vel ikke prøvd?

 

3. POGS

Selv uten å vite hva disse skulle brukes til, så var de supre samleobjekter!

 

4. "Luktepenner"

En stor favoritt! Ingenting er vel bedre enn å kunne lukte på skriften sin? 

 

5. Datadyr

Noe en hver liten pike ønsket seg, hva er vel ikke koseligere enn et kjæledyr?

 

6. Spillkontroller med ledning

Det fantes en tid før det trådløse, hvor man måtte holde ut endeløse krangler med både ledningene på kontroller og det meste annet. Der det fantes ledninger der fantes det også backlash og sinna knuter.

 

7. Bompibjørnene

Dette var en stor favoritt hos meg, og kan vi ikke bare være enige om en ting? Barne-tv var mye bedre før!

 

8. Gameboy

Hvem andre husker denne gameboyen? Denne var så å si umulig å spille uten å sitte under en lampe.

 

9. VHS og kasse tv

Før dvdens tid var det disse som gjaldt. Og det var ikke snakk om HD kvalitet på flatskjerm tv, før måtte vi nøye oss med svære kasser av noen tv-er. 

 

10. Walkman og disckman

Walkman var flotte greier. Her kunne man bare ta ut kassetten når den var slutt, snu den andre vei og så startet hele kassetten på nytt! Eller hvis du hadde hørt en sang ferdig og ville høre den om igjen så var det bare å finne frem en blyant, ta ut kassetten og begynne å spole tilbake! Helt til discmanen kom, er ikke mange triksene man gjøre med en cd. Må innrømme noe da.. Spoleknappene og det faktum at cdene ikke inneholdt bånd som kunne spore av og bli til masse backlash var mye mer praktisk enn trikset med blyanten!
 

 

Håper innlegget falt i smak! Legg gjerne igjen en kommentar om du også husker noe av dette, eller har noen tips til noe du ønsker å se eller lese om på bloggen! 

 

 

- Henriette




Henriette Dürbeck




Hei, jeg er ei jente fra Sandefjord på 19 år. Denne bloggen kommer til å handle om mitt liv gjennom tykt og tynt.



ARKIV


· August 2016


KATEGORIER


· Blogg

LINKER


· blogg.no · Få din egen blogg!

DESIGN





Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.

hits